Română

Aeroportul Chișinău este „copt” pentru investiții

La 31 mai 2025, portul aerian al capitalei sărbătorește exact 30 de ani de când a devenit o întreprindere independentă și certificată internațional.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Aeroportul Chișinău este „copt” pentru investiții

Fotografii retro de la începutul anilor '90

Mai multe companii aeriene care operează zboruri din Chișinău au înregistrat felicitări video la data aniversării. Pe site-ul său, aeroportul a postat fotografii vechi care prezintă istoria companiei. Administratorul interimar al Aeroportului Internațional Chișinău, Sergiu Spoială, a mulțumit pentru cooperare, încredere și sprijin constant: „Fiecare etapă a acestei călătorii a fost posibilă datorită relațiilor puternice construite de-a lungul timpului, în care ne-am dezvoltat împreună, cu dificultăți, succese și o mare muncă de echipă”.

„Aeroportul Internațional Chișinău a primit statutul de întreprindere de stat la 31 mai 1995. La acea vreme, aviația moldovenească era la început, iar combustibilul era insuficient. A existat chiar o perioadă în care aeroportul a fost inactiv pentru o perioadă din cauza lipsei de zboruri.

În ianuarie 1992, a fost emis un ordin „Cu privire la redenumirea Administrației Aviației Civile din Moldova”, care a însemnat de fapt separarea de Aeroflot. La acel moment era o structură unică, care în curând a fost divizată în mai multe întreprinderi separate. În 1993, a fost creată compania aeriană națională de stat Air Moldova, în 1994 – compania de stat de servicii de trafic aerian MoldATSA, în 1995 – compania aeroportuară de stat.

La mijlocul anilor 1990, pe aeroportul din Chișinău existau deja aproximativ 30 de companii moldovenești diferite, dintre care unele erau atât de mici încât aveau doar un birou de câteva camere și nicio aeronavă proprie. Dar reușeau să închirieze unul sau două avioane.

Cei mai mari transportatori la acea vreme erau Air Moldova, Air Moldova International, Moldavian Airlines, Renan Air. Îi putem evalua în diferite moduri, dar cert este că toți, din diferite motive, și-au încetat activitatea. Astăzi au dispărut. Au fost înlocuite de noi companii aeriene, majoritatea dintre care sunt străine.

În programul de vară 2025, Aeroportul Internațional Chișinău, împreună cu companiile aeriene partenere moldovenești și străine, oferă 58 de destinații de zbor către 25 de țări, 425 de zboruri pe săptămână.

La sfârșitul anului 2024, aeroportul va deservi 4,142 milioane de pasageri (cu 1,3 milioane mai mult decât în 2023). Este imposibil să nu remarcăm o creștere atât de semnificativă a traficului de pasageri.

La începutul anului 2025, creșterea s-a intensificat. Și a fost observată. Potrivit unui raport al ACI Europe (Airports Council International, Bruxelles), numărul de pasageri în primul trimestru al anului 2025 la Chișinău a crescut cu 56% față de aceeași perioadă din 2024. Această performanță este recunoscută ca fiind remarcabilă și plasează Aeroportul Chișinău pe primul loc în categoria aeroporturilor mijlocii din Europa de Est cu cea mai rapidă creștere a traficului de pasageri.

Din perspectivă financiară, performanța Aeroportului Chișinău este următoarea.

Profiturile semnificative generate de Aeroportul Chișinău în ultimii ani au făcut posibilă actualizarea și reanunțarea planurilor de acum zece ani de a lansa zboruri de pasageri de pe Aeroportul Mărculești. Agenția Proprietății Publice (APP), care gestionează aeroporturile Chișinău și Mărculești, a anunțat în ianuarie 2025 un proiect de fuziune a celor două întreprinderi de stat.

Investițiile în aeroportul din Mărculești ar trebui să se ridice la cel puțin 4,1 milioane de euro. Se planifică echiparea terminalului pentru servicii de pasageri, renovarea pistei și reaprovizionarea echipamentului de control al traficului aerian necesar pentru operațiunile de zbor.

În mai 2025, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că proiectul privind fuziunea celor două aeroporturi a trecut deja de toate aprobările necesare și a fost înaintat parlamentului pentru examinare. După votul deputaților, va începe reconstrucția instalațiilor din Mărculești. Întregul proces va dura unul sau doi ani.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta