Română

Întreprinderile solicită clarificări cu privire la impozitele pe cashback și bonusuri

Reformele fiscale la scară largă în Moldova sunt planificate pentru 2027, pentru a se asigura că acestea sunt pregătite corespunzător, consultate cu comunitatea de afaceri și sunt stabile și previzibile pentru antreprenori. Pentru 2026, Ministerul Finanțelor intenționează să promoveze ajustări mai puțin complexe și punctuale, dar cu un impact pozitiv asupra afacerilor. Și pe termen scurt - să extindă și să facă permanent mecanismul de amânare a plății impozitului pe venit până la retragerea dividendelor, cel puțin pentru anumite categorii de entități comerciale.
Timp de citire: 5 minute Author:
Link copiat
Întreprinderile solicită clarificări cu privire la impozitele pe cashback și bonusuri

Între timp, asociațiile de afaceri continuă să pregătească propuneri de îmbunătățire a legislației fiscale actuale ca parte a dezvoltării politicii fiscale pentru 2026. În special, Asociația Europeană a Întreprinderilor (EBA) și-a prezentat viziunea.

În primul rând, acestea se referă la armonizarea legislației fiscale interne cu cea europeană. În prezent, Ministerul Finanțelor pregătește modificările relevante la secțiunile „Accize” și „TVA”. Și în acest sens, membrii organizației propun optimizarea actualei proceduri de rambursare a TVA. În prezent, companiile au acumulat un debit de TVA de aproximativ 12 miliarde de lei. De facto, aceasta este suma cu care acestea creditează statul. Membrii EBA consideră necesară liberalizarea rambursării TVA nu doar în anumite condiții stipulate în legislație (exporturi, investiții capitale etc.), ci pentru întreaga sumă a debitului.

O altă propunere se referă la intenția autorităților de a amâna introducerea TVA la autoturisme. Asociația nu este de acord cu această decizie. În primul rând, Moldova și-a asumat obligația de a încorpora normele europene în legislația sa. În al doilea rând, trebuie analizat încă o dată impactul acestei norme asupra bugetului și economiei în general. În condițiile în care numărul mașinilor electrice și hibride, care beneficiază de scutire, este în creștere, aceasta va duce la o subimpozitare a bugetului. Prin urmare, membrii ABE propun să nu se amâne introducerea TVA până la momentul aderării la UE, așa cum sugerează autorii acestei inițiative, ci să se mențină în vigoare legislația actuală.

În al treilea rând, datorită faptului că normele europene introduse în legislație sunt noi atât pentru contribuabili, cât și pentru funcționarii fiscali, să se definească pentru aceștia o perioadă de tranziție (doi ani), în timpul căreia să nu se aplice sancțiuni. Așa cum s-a stabilit pentru sistemul prețurilor de transfer, de exemplu.

O altă prioritate, potrivit membrilor organizației, este energia verde. Ei propun noi facilități fiscale care să stimuleze producătorii de energie regenerabilă. Și anume, să se permită contribuabililor care investesc în acest sector să utilizeze amortizarea accelerată în primul an – 100%. Această măsură va elibera fonduri pentru investiții ulterioare și le va reduce obligațiile fiscale.

În plus, să se prevadă o reducere a sarcinii fiscale pe proprietate pentru instalațiile pe care sunt amplasate panouri fotovoltaice. Poziția Congresului Autorităților Locale (CALM) poate fi diferită, deoarece această taxă este canalizată direct către bugetele locale. Dar, pe de altă parte, prin introducerea acestei măsuri, alte taxe pe care producătorii de energie regenerabilă le contribuie la bugetele locale vor crește. În plus, este necesară o abordare cuprinzătoare a acestei probleme, luând în considerare impactul acesteia asupra mediului.

Unele dintre propunerile asociației sunt de natură normativă. De exemplu, în prezent, contribuabilii se confruntă cu problema determinării obligațiilor legate de utilizarea instrumentelor de promovare a vânzărilor. Cum ar fi reduceri, bonusuri sau cashback. Comunitatea de afaceri a propus de mult timp introducerea unor dispoziții în Codul fiscal care să precizeze în mod clar dacă aceste sume sunt venituri impozabile pentru persoanele fizice. De asemenea, ar trebui să se clarifice consecințele fiscale pentru persoanele juridice care utilizează astfel de instrumente.

O altă propunere se referă la impozitarea veniturilor din investiții. În prezent, legislația fiscală le separă în funcție de locul în care sunt primite: în Moldova și în străinătate. Se propune egalizarea acestora și aplicarea unui regim fiscal unic pentru acestea.

În plus, în 2019, dispozițiile privind câștigurile de capital pentru persoanele juridice au fost excluse din CT. Membrii ABE propun să le readucă. În prezent, atunci când un nerezident vinde un activ, baza sa fiscală este determinată pe baza câștigurilor de capital și este impozitată la 6 %. În același timp, un rezident moldovean plătește 12% impozit pe venit în astfel de cazuri. Ei propun unificarea acestor norme.

Un alt instrument nou este planul de opțiuni pe acțiuni, un program în cadrul căruia angajații obțin dreptul de a cumpăra acțiuni ale companiei la un preț prestabilit. Acesta este utilizat pentru a stimula specialiștii-cheie, în special în întreprinderile nou înființate, deoarece le permite să beneficieze de creșterea valorii companiei.

Acest concept nu este încă funcțional în Moldova, deoarece consecințele fiscale ale acordării și primirii acestui drept nu sunt suficient prevăzute în Codul fiscal. Cadrul de reglementare pentru aplicarea acestui instrument ar trebui să fie elaborat de guvern. Dar până în prezent acesta nu a fost elaborat.

În plus, membrii Asociației Întreprinderilor Europene propun o serie de modificări ale cadrului de reglementare. Recent, Ministerul de Finanțe a propus spre dezbatere un nou ordin privind prețurile de transfer. Două dispoziții din acest document au provocat îngrijorare în rândul contribuabililor. În primul rând, împărțirea dosarelor privind prețurile de transfer în dosare locale și internaționale. Întreprinzătorii locali nu au întotdeauna acces la baza de date a unui nerezident sau a unei societăți-mamă.

În al doilea rând, dacă până acum legislația prevedea analiza preventivă a informațiilor contribuabililor, fără control fiscal, acum introduce controlul obligatoriu. Ceea ce implică alte consecințe pentru întreprinderi. Există, de asemenea, inexactități în conceptele de reclasificare și anulare a tranzacției. Prin urmare, nu este clar cum va fi aplicat în practică articolul 189 din Codul fiscal „Regula generală împotriva abuzurilor”, fiind necesare criterii precise.

Un alt instrument nou este reprezentat de voucherele de vacanță. Există deja o lege și reglementări, dar, în același timp, există încă multe întrebări deschise cu privire la utilizarea acestora. Cum va funcționa în combinație cu alte beneficii? Cu voucherele pentru centre sportive și de fitness, de exemplu. În plus, legea limitează deducerile la 50% din salariul mediu lunar. Cum va funcționa acest prag în astfel de cazuri și cum ar trebui să procedeze un angajator pentru a evita să îl depășească? De asemenea, cum vor fi emise și distribuite cupoanele electronice. Similar cu bonurile de masă sau diferit? Toate acestea trebuie clarificate pentru a lansa acest mecanism interesant pentru antreprenori.

În plus, astăzi a fost lansat în țară procesul de unificare voluntară a primăriilor și urmează să fie efectuată reforma administrativ-teritorială. Prin urmare, pot exista întrebări cu privire la statutul obiectelor de turism rural. De exemplu, este Grătiești o comună din Chișinău sau o unitate separată? Și în ce moment este determinat acest statut – în momentul acordării unui voucher sau în momentul utilizării acestuia. Atunci când harta Republicii se schimbă, astfel de nuanțe necesită clarificări.

De asemenea, nu este specificat cine sunt beneficiarii acestei prestații. În momentul de față vorbim despre angajați. Le pot primi angajatele care sunt în concediu de maternitate? Sau ce se întâmplă atunci când un voucher de vacanță este returnat? Este necesar să se facă o recalculare a impozitului în acest caz sau nu?


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta