
Vladimir Neznanov
Acest lucru a fost anunțat de Vitalie Eșanu, Președintele Asociației Companiilor din Industria Electronică din Moldova (ACEM), Director General al Informbusiness, la cea de-a doua conferință Embedded Moldova, organizată în cadrul Moldova Business Week 2025.
Unul dintre subiectele conferinței a fost automatizarea proceselor, care este văzută ca unul dintre cele mai practice puncte de pornire pentru companiile moldovenești. Automatizarea combinată cu IIoT (Industrial Internet of Things) nu înseamnă doar înlocuirea sarcinilor repetitive cu roboți, ci și crearea unor sisteme care reduc erorile, optimizează resursele și permit angajaților să se concentreze pe sarcini cu valoare adăugată mai mare.
Pentru întreprinderile locale, acest lucru înseamnă competitivitate sporită, adaptare mai rapidă la cerințele clienților și capacitatea de a se extinde cu mai puține constrângeri. În esență, automatizarea integrată cu IIoT devine puntea de legătură între operațiunile tradiționale de astăzi și fabricile inteligente, complet digitale ale viitorului.
„Internetul lucrurilor (IoT) și varianta sa industrială IIoT este caracteristică celei de-a patra etape a industrializării. Prima a avut aburi și mecanizare, a doua a avut electricitate și producție în masă, iar a treia a avut electronică, IT și automatizarea proceselor. Caracteristicile industriei 4.0 sunt internetul obiectelor, inteligența artificială, sistemele ciberfizice și procesul decizional autonom.
Aleku Dragomir, directorul Orcolia-Lux, a explicat pentru Logos Press cum funcționează acest lucru: „Noi dezvoltăm soluții bazate pe roboți industriali. Noi cumpărăm roboții în sine din China, îi perfecționăm aici, creăm software și îi vindem clienților străini: în SUA, Italia și China.
În smartphone, interlocutorul a arătat cum funcționează în timp real un robot industrial din Moldova la una dintre întreprinderile italiene.
„Noi și, bineînțeles, clientul, primim toată telemetria. Clientul controlează direct activitățile și mișcările acestuia. În cazul unor defecțiuni, este posibil fie să se regleze de la distanță funcționarea mecanismului, fie să se trimită un mecanic local pentru a regla fizic dispozitivul.”
Activitățile companiei moldovenești au dus deja la conflicte de muncă în State. S-a dovedit că era mai profitabil să se folosească roboții moldoveni pentru lucrările de încărcare și descărcare decât mexicanii locali. Aceștia din urmă au intrat în grevă.
„Da, aceasta este una dintre caracteristicile automatizării producției”, a comentat Dragomir pentru Aleka. – Mașinile automatizate înlocuiesc forța de muncă manuală slab calificată, și așa a fost încă de la manufacturile englezești din secolul al XIX-lea.
În Moldova însăși, gadgeturile inteligente nu prind bine rădăcini. Acest lucru este evident din experiența ADD Technology.
„Producem contoare inteligente de 35 de ani”, a declarat Maxim Granatir, directorul general al companiei. – Pentru electricitate, apă, căldură. Cu toate acestea, cererea pentru produsele noastre este încă mică în țară”.
Pe vremea când președintele Petru Lucinschi era în funcție, ADD a dotat o casă din strada Trandafirilor din Chișinău cu contoare electrice „inteligente”. Toată lumea, inclusiv șeful statului, a venit, a privit, s-a mirat și a admirat. Cu toate acestea, 25 de ani mai târziu, problema utilizării acestor contoare nu a fost rezolvată, în ciuda faptului că ADD își exportă produsele în 30 de țări.
Săptămâna trecută, Ministerul Energiei și PNUD în Moldova au organizat o ședință ordinară a Grupului de lucru pentru monitorizarea programului pilot de contorizare inteligentă. Programul este implementat în parteneriat cu PNUD și este susținut de operatorii de energie electrică.
Cristina Peretiatcu, Secretar de Stat al Ministerului Energiei, a subliniat importanța transformării digitale a sectorului energiei electrice și responsabilitatea comună a tuturor părților interesate. Și a subliniat că programul pilot reprezintă o etapă importantă în modernizarea rețelelor de distribuție și implicarea activă a consumatorilor în procesul de tranziție energetică. Experiența acumulată în cadrul acestei inițiative va constitui baza pentru extinderea proiectului la nivel național, contribuind la îmbunătățirea eficienței energetice, reducerea costurilor și consolidarea securității energetice a Republicii Moldova.
Și asta după 25 de ani…
Cu toate acestea, țara are, de asemenea, experiență de succes în implementarea soluțiilor IIoT.
Vladimir Neznanov, director și fondator al Lovati-ATM, a vorbit despre 20 de ani de cooperare de succes cu principalul furnizor de energie termică din Chișinău, Termoelectrica (fostă Termocom).
Furnizarea centralizată de căldură este unul dintre cele mai problematice domenii ale serviciilor publice. Motivele sunt evidente – eficiența energetică scăzută, uzura excesivă a echipamentelor și conductelor, precum și scurgerile uriașe de agent termic.
„Lungimea totală a conductelor de căldură și a rețelelor de încălzire de cartier din capitală este de peste 1500 de kilometri. În mod sistematic există scurgeri de agent termic, care erau determinate de diferență – cât pleca și cât se întorcea. Și era posibil să se determine locurile scurgerilor doar atunci când și unde se stingea apa caldă”, – își amintește Vladimir Neznanov.
Ideea de a urmări scurgerile cu ajutorul dispozitivelor de contorizare a apărut în Termocom undeva în 2003-2004. A fost dezvoltat conceptul unui sistem integrat de control automat, în care una dintre direcții era colectarea de la distanță a informațiilor de la dispozitivele de contorizare. Primul site echipat cu un astfel de sistem de monitorizare a fost lansat în 2006 în sectorul Chokan. Apoi au fost conectate treptat și alte districte.
Contoare de căldură conectate la două debitmetre cu ultrasunete au fost instalate în nodurile rețelei de căldură – pe conductele de alimentare și retur. Citirile acestora (temperatura și debitul) sunt transmise prin canal radio către camera centrală de control și prelucrate de program, care permite monitorizarea tuturor unităților de încălzire. Dacă citirile debitului de pe conductele de alimentare și retur diferă, este clar că există o scurgere undeva pe amplasament. De la nodurile mai mari, controlul trece la cele mai mici și se află exact unde a apărut problema. În timp ce înainte scurgerile puteau exista timp de luni de zile, acum acestea sunt localizate literalmente într-o oră și eliminate prompt.
Rezultatele au depășit toate așteptările cele mai îndrăznețe. Când totul a început, debitul de apă de echilibrare era de aproximativ 800 de metri cubi pe oră. După prima etapă de implementare a sistemului de monitorizare la distanță: 50 de metri cubi vara și aproximativ 100 de metri cubi iarna.
În termeni de bani, chiar și atunci economiile erau de aproximativ 3.500 de dolari pe oră. Odată cu creșterea tarifelor, crește și suma economisită.
În timpul funcționării sistemului, Termoelectrica a constatat că acesta este un instrument excelent pentru optimizarea rețelei. Monitorizarea poate fi utilizată pentru a detecta secțiunile de conducte proiectate sau instalate incorect.
Furnizorul de energie termică primește acum toate informațiile despre ceea ce se întâmplă în rețea în timp real. Toate problemele sunt detectate și remediate instantaneu.
Reducerea costurilor imediat după implementarea sistemului a fost de 16-17%, astfel încât această investiție s-a amortizat destul de repede.(În unele zone – în decurs de o lună).
Acum consumatorii de căldură din Chișinău primesc căldură în volum deplin și, practic, fără costuri suplimentare, pe care furnizorii noștri țin atât de mult să le includă în tarife.









