Română

Moldova este singura din Europa fără o arenă națională

În aprilie anul trecut, s-a anunțat că președintele Federației Moldovenești de Fotbal (FMF), Leonid Olejnichenko, a purtat discuții cu reprezentanții companiei românești care a fost selectată pentru a realiza un studiu de fezabilitate pentru proiectul Stadionului Național. Câteva luni mai târziu, proiectul a fost discutat la nivel guvernamental și s-a promis prezentarea publică a studiului de fezabilitate în termen de un an. A trecut un an, iar Dan Perchun, ministrul Educației și Cercetării, raportează că proiectul este încă în stadiul de studiu de prefezabilitate. A scăzut relevanța proiectului?
Timp de citire: 5 minute Author:
Link copiat
Moldova este singura din Europa fără o arenă națională

Potrivit lui Dan Perciun, fondurile alocate de Guvern pentru dezvoltarea infrastructurii sportive vizează în primul rând acoperirea nevoilor urgente din acest domeniu. „Nu am trecut dincolo de studiul de prefezabilitate. Planul de creștere economică prevede 20 de milioane de euro, sumă necesară pentru școlile sportive, arenă și centrul de pregătire olimpică. În paralel, va fi elaborat un studiu de fezabilitate complet al Stadionului Național, care ne va oferi o înțelegere a costului final al proiectului. Această lucrare este preconizată să coste aproximativ 10 milioane de lei. Lucrăm la acest proiect împreună cu Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, care va prelua probabil implementarea acestuia. Căutăm și alocăm fondurile necesare”, a declarat șeful ministerului.

Proiectul de construire a Stadionului Național a devenit relevant după ce Stadionul Republican a fost desființat în 2007. Au fost propuse mai multe locuri pentru amplasarea acestuia. La un moment dat a fost inaugurat chiar un piedestal cu o minge în apropierea circului din capitală și s-a anunțat că un stadion modern va fi ridicat în zona dintre circ și strada Renastrei Nazionale.

Au urmat alte câteva declarații sonore și chiar proiecte anunțate de construcție a unui stadion în diferite locuri din Chișinău. Dar chestiunea nu a mers mai departe de declarații.

Anul trecut, proiectul a fost adus din nou în discuție. Fostul ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că proiectul este planificat să fie realizat în termen de cinci ani și va necesita o investiție de 85 de milioane de euro. Cea mai mare parte a sumei este alocată pentru lucrările de arhitectură și construcția clădirii (a se vedea sumele specifice în tabel).

De asemenea, a fost aleasă locația pentru construirea sediului: pe autostrada M2 Chișinău-Stavceni, în apropierea Arenei Chișinău, pe un teren aflat în proprietatea statului. Anterior, au fost luate în calcul alte patru opțiuni pentru construcția arenei: pe bulevardul Dacia, pe drumul spre aeroport, pe autostrada M3, lângă satul Băcioi, pe autostrada Hîncești și pe Rîșniovca, pe teritoriul complexului sportiv al Universității Tehnice. Prima opțiune a fost un compromis.

A fost prezentat publicului conceptul stadionului, potrivit căruia Stadionul Național corespunde celei de-a patra, cea mai înaltă categorie a UEFA (Uniunea Asociațiilor Europene de Fotbal). Arenele din această categorie trebuie să aibă cel puțin opt mii de locuri, un teren de iarbă sau gazon artificial licențiat de FIFA (Federația Internațională de Fotbal Asociație), o infrastructură bine dezvoltată pentru a găzdui echipe, arbitri, mass-media și invitați VIP (vezi tabelul pentru mai multe detalii). Acestea sunt arenele care au dreptul de a găzdui meciuri din partea finală a Cupei Mondiale, Campionatului European de Fotbal, Ligii Campionilor și Europa League.

În țările vecine Moldovei există opt stadioane din această categorie – șase în Ucraina și două în România. Stadionul Național din București, dat în folosință în 2011, a avut nevoie de trei ani și jumătate pentru a fi construit. Costul său a fost de 234 de milioane de euro, capacitatea sa este de 55,6 mii de spectatori, cu posibilitatea de extindere până la 63 de mii de locuri. În 2012, arena a găzduit finala Europa League – prima dată când România a găzduit un meci de acest rang. Stadionul Olimpic din Kiev a fost construit în urmă cu un secol, dar înainte de Campionatul European (CE) din 2012, care a avut loc în Ucraina și Polonia, a fost reconstruit pentru a îndeplini cerințele UEFA pentru stadioanele de categoria a patra. Lucrările au durat aproximativ trei ani și au necesitat investiții de 440 de milioane de euro. Stadionul are o capacitate de 70.000 de spectatori, în timpul concertelor capacitatea sa putând fi mărită la 100.000 de persoane. Arena a găzduit cinci meciuri ale Cupei Mondiale din 2012, inclusiv finala dintre Spania și Italia (4-0), iar în 2018 – finala Ligii Campionilor.

Autoritățile moldovene nu pot finanța singure construcția noului Stadion Național. Probabil vor fi nevoite să caute investitori. Potrivit lui Andrei Spînu, este luată în considerare și varianta unui parteneriat public-privat cu participarea UEFA, care ar putea investi o parte din fonduri.

Chiar și în ciuda declarațiilor destul de optimiste ale autorităților, experții se îndoiesc de rentabilitatea proiectului. „Am fost la un stadion din Statele Unite, care găzduiește în mod regulat evenimente”, a declarat expertul economic Veaceslav Ionițea. – Timp de 30 de ani, acesta a generat venituri de 1 milion de dolari pe zi. Da, cererea pentru servicii culturale se dezvoltă încet, dar până acum avem foarte puțini spectatori. Sportul, ca și teatrul, nu sunt profitabile. Sunt pentru ca sportul să fie susținut financiar de către stat, dar trebuie făcut corect. Ca să nu iasă ca în cazul altor proiecte de infrastructură, cum ar fi drumul Leova-Bumbeta. Merită să așteptăm studiul de fezabilitate, dar până atunci acest proiect are un gust amar. Din păcate, publicăm multe declarații despre proiecte de infrastructură care nu sunt realizate. Autoritățile nu urmăresc obiective economice, ci politice. Poate că Stadionul Național nu se va alătura numărului de astfel de proiecte”.

Din spusele lui Dan Perciun, care a lăsat să se înțeleagă că proiectul Stadionului Național nu este o prioritate în acest moment, este puțin probabil ca autoritățile să revină asupra lui înainte de alegerile parlamentare. Astfel de proiecte de anvergură în țara noastră depind de situația politică, care se poate schimba dramatic.

Între timp, Moldova continuă să fie singura țară europeană fără o arenă națională care să îndeplinească cerințele înalte ale UEFA și FIFA.

Valoarea aproximativă a investiției* în proiectul Stadionului Național

Stadion

Cost

Cota din suma totală
(85 de milioane de euro)

Studiu de fezabilitate

€425k

0,5%

Proiectare

€5.1m

6%

Organizarea lucrărilor de implementare a proiectului

€425k

0,5%

Lucrări de arhitectură

24,65 milioane EUR

29%

Ridicarea structurii stadionului

29,75 milioane EUR

35%

Instalații electrice

€4.25m

5%

Instalații sanitare

2,55 milioane €

3%

Instalații de ventilație, aer condiționat și încălzire

2,55 milioane EUR

3%

Sisteme de joasă tensiune

1,7 milioane EUR

2%

Instalarea echipamentelor

5,1 milioane EUR

6%

Mobilier și echipamente

1,7 milioane EUR

2%

Îmbunătățirea zonei înconjurătoare

5,1 milioane EUR

6%

Consiliere și asistență tehnică

1,7 milioane EUR

2%

* Conform conceptului prezentat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale

Cerințe pentru arenele din categoria 4 UEFA
(din care face parte și conceptul Stadionului Național din Moldova)

Capacitate Cel puțin 8.000 de spectatori (conceptul de Stadion Național din Moldova presupune 25.000 de spectatori).
Dimensiunile terenului 105 x 68 m (iarbă sau gazon artificial licențiat de FIFA)
Infrastructură Tribune acoperite dotate cu scaune individuale
Două vestiare pentru echipe cu o capacitate de cel puțin 25 de persoane
Sală pentru arbitri cu o suprafață de cel puțin 20 de metri pătrați
Sală specializată pentru controlul dopajului și prim ajutor
Sistem de supraveghere video neîntreruptă pentru spectatori și teritoriul stadionului, cu o cameră tehnică separată
Sistem de iluminat cu o capacitate de 1.400 lux
Parcare VIP (de la 150 de locuri)
Sector VIP pentru fanii echipei gazdă (de la 500 de locuri)
zonă VIP pentru fanii echipei gazdă (de la 100 de locuri)
Zona de ospitalitate VIP de la 400 mp.
Spații de parcare pentru vehiculele de transmisie TV (de la 1.000 mp)
Spațiu de lucru pentru fotografi (de la 25 de persoane)
Spațiu de lucru pentru mass-media de cel puțin 200 de metri pătrați pentru mai mult de 75 de persoane
Spațiu pentru platformele camerelor de televiziune de cel puțin 10 metri pătrați pentru patru instalații
O cabină de presă cu un minim de 100 de locuri, dintre care 50 cu mese.
Spațiu pentru conferințe de presă (75 de persoane), studiouri TV (două și unul cu vedere la teren), comentatori TV (de la 25), poziții pentru interviuri după meci (de la patru).

Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Informarea nu poate agita
Politică și economie
27 iulie 2025
Informarea nu poate agita
Depozitele sunt încă la mare căutare
Oraș și regiuni
26 iulie 2025
Depozitele sunt încă la mare căutare
Dosarul prețurilor de transfer – numai la cererea STS
Politică și economie
26 iulie 2025
Dosarul prețurilor de transfer – numai la cererea STS