
Vladimir Bolea
Inițiativa de electrificare integrală a tronsonului Iași-Ungheni a fost propusă de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova în ianuarie 2025. Ea a fost convenită cu partea română și apoi selectată din 258 de cereri de finanțare de proiecte depuse de UE și țările partenere.
Astfel, electrificarea tronsonului va fi realizată ca un proiect comun între Moldova și România, cu finanțare din partea UE prin Mecanismul pentru interconectarea Europei (CEF).
În prezent, în România, gradul de electrificare a căilor ferate variază de la 20% la peste 50%, în funcție de regiune. În Moldova, nu există niciun kilometru de cale ferată electrificată. Tronsonul până la gara din Ungheni va fi conectat la sistemul românesc de trenuri electrice. Iar ecartamentul standard european (1435 mm) va permite utilizarea locomotivelor și vagoanelor electrice din România.
În prezent, Republica Moldova nu are locomotive electrice proprii. Autoritățile de la Chișinău spun că au ajuns la o înțelegere cu Bucureștiul ca, în prima etapă, locomotivele electrice să fie asigurate de compania feroviară română.
Cum costul total al proiectului de modernizare și electrificare a liniei Iași-Ungheni se ridică la 33,8 milioane de euro, lucrările din partea moldovenească vor costa 7,2 milioane de euro. Finanțarea este prevăzută în părți egale: 50 % de la bugetul de stat al Republicii Moldova și 50 % cu titlu gratuit dintr-un grant european.
Semnarea acordurilor de finanțare cu partenerii UE este prevăzută pentru octombrie 2025 (după cum remarcă chiar analiștii europeni – după alegerile parlamentare din Moldova). Lucrările de șantier vor începe în iunie 2026 și ar trebui să fie finalizate în iunie 2028.
Printre lucrările planificate: restaurarea celebrei căi ferate „Podul lui Eiffel” peste Prut, instalarea stâlpilor de susținere pentru a susține firele rețelei de contact. Va fi creată toată infrastructura necesară pentru funcționarea locomotivelor electrice. Malul căii ferate va fi restaurat, șinele și traversele vor fi înlocuite.
De fapt, necesitatea electrificării tronsonului Iași-Ungheni a fost discutată acum 20-30 de ani, sub diferite guverne și schimbarea conducerii „Căii Ferate din Moldova”. Au fost propuse diverse inițiative, au fost discutate calculele costurilor. Cu toate acestea, nu s-a făcut nimic în realitate dintr-un motiv simplu – lipsa finanțării.
Ce s-a schimbat în prezent. Acest proiect face parte din rețeaua europeană de transport TEN-T și este integrat în coridorul Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee. Situația din regiune a accelerat decizia. Astfel, Moldova contribuie la creșterea capacității traficului de tranzit UE-Ucraina.
Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că proiectul Iași-Ungheni este de mare importanță pentru Moldova. Realizarea sa va fi primul pas în strategia națională pentru electrificarea viitoare a rutei Iași-Ungheni-Chișinău. În viitor, sunt posibile și alte proiecte, cum ar fi extinderea ecartamentului feroviar standard european până la Chișinău și renovarea rutei feroviare Iași-Chișinău-Odessa.
Unii specialiști în transporturi sunt convinși că electrificarea căii ferate ar trebui continuată de la Ungheni până la stația Berești. Aceasta se află la doar 5 kilometri de granița cu România și este deja conectată la calea ferată standard europeană. După cum se știe, la stația Beresti este planificată construcția primului terminal logistic multimodal din Moldova, susținut de USAID.
Amintim că, în mai 2024, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării al Republicii Moldova a găzduit o reuniune a grupului de lucru interinstituțional pentru implementarea proiectului complexului logistic de la Berești în parteneriat cu programul USAID „Reforme instituționale și structurale în Moldova”. Funcția principală a terminalului de mărfuri (spre deosebire de un depozit convențional) este procesarea mărfurilor și andocarea diferitelor moduri de transport în procesul de transport mixt. Cu toate acestea, după dizolvarea USAID, soarta proiectului este încă neclară.
Oleg Tofilat, directorul executiv al Uniunii Constructorilor de Transporturi și Drumuri, consideră că ar trebui să existe mai multă transparență în electrificarea liniei Iași-Ungheni. „Nu am văzut ca studiul de fezabilitate pentru modernizarea tronsonului Iași-Ungheni să fie pus în dezbatere publică pentru a evita eventuale greșeli și pentru ca experții și antreprenorii de servicii de transport să poată lua cunoștință de el. Din punct de vedere logistic, rețeaua electrică ar fi trebuit să fie extinsă până la stația Berești, un nod feroviar important”, a spus el.