
Primarul orașului Bălți Alexandr Petcov (stânga) și primarul orașului Rešitec Ioan Popa
Un total de 22 de vehicule vor fi donate Capitalei de Nord. Dintre acestea, 10 autobuze Volvo cu podea joasă în stare de funcționare și alte 12 autobuze (Volvo și alte mărci) care pot fi utilizate ca sursă de piese de schimb. În plus, vor fi transferate un kit de piese și 6 280 de litri de motorină.
În acest caz, interesele părților au coincis. Reșița trece exclusiv la transportul electric ecologic – autobuze și tramvaie electrice, înlocuind astfel autobuzele diesel. Deși nu sunt noi, acestea sunt în stare de funcționare și vor contribui acum la îmbunătățirea transportului public în Bălți. Acolo unde nu există o companie de autobuze urbane, nu există autobuze municipale. Iar autobuzele private sunt adesea criticate de pasageri.
La sfârșitul lunii iunie, Consiliul Municipal Bălți a votat cu majoritate de voturi pentru acceptarea autobuzelor. Unii consilieri au fost împotriva autobuzelor second-hand. Problema-cheie a fost legată de condițiile de vămuire. În special, consilierul municipal Nicolay Grigorișin a întrebat dacă această problemă a fost discutată în prealabil cu parlamentul moldovean, există o certitudine că autobuzele vor fi vămuite fără taxe? „Ca să nu se întâmple că noi acum acceptăm autobuzele în dar, iar apoi ne spun – plătiți 500 de mii de lei pentru fiecare unitate pentru vămuire. Cine le va plăti și din ce fonduri?”.
Consilierul municipal Alexandru Gustoi și-a exprimat îndoiala cu privire la oportunitatea livrării autobuzelor pentru piese de schimb. „Ni se dau 10 autobuze Volvo fabricate în 2006 și alte 12 autobuze, inclusiv o altă modificare. Sunt modificări diferite și piese de schimb diferite. De ce să aducem 12 unități nefuncționale, dacă piesele de schimb de la ele nu se vor potrivi la autobuzele funcționale?”
Primarul din Bălți, Alexandr Petcov, a declarat că specialiștii au fost la Reșița pentru a inspecta la fața locului bunurile donate. Au fost examinate toate vehiculele donate, inclusiv cele 12 autobuze. S-a stabilit că modificările sunt compatibile, iar piesele de schimb sunt interschimbabile. În același timp, acesta a declarat că, în cazul în care autobuzele donate Bălțiului nu vor fi scutite de taxe vamale, iar vămuirea se va dovedi prea costisitoare, va trebui să refuze să accepte întregul lot de vehicule.
Dar, în cele din urmă, totul a mers bine. Parlamentul a luat decizia necesară pentru Bălți și „lumina verde” a fost aprinsă pentru darul orașului înfrățit.