Română

„Obiectiv strategic” 360 de metri lungime

La 9 iulie, compania de stat Calea Ferată din Moldova (Calea Ferată din Moldova) a publicat o invitație de participare la o licitație deschisă pentru selectarea unui antreprenor care să efectueze lucrări de reabilitare pe o secțiune din apropierea satului Valeni, raionul Cahul. Ofertele vor fi acceptate până la 29 iulie 2025. Licitația se va desfășura fără licitație electronică, sub forma unei licitații deschise.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
„Obiectiv strategic” 360 de metri lungime

Director interimar al BMD Sergiu Kotelnik

În februarie 2025, în timp ce inspecta linia de cale ferată Cahul-Djurgiulești, viceprim-ministrul Vladimir Bolia a declarat că traficul feroviar ar trebui să fie reluat până în toamna anului 2025. „Tronsonul de 360 de metri de lângă Văleni este una dintre sarcinile strategice, la care se lucrează intens”.

Lucrările de reabilitare planificate includ punerea în aplicare a unui set de măsuri de protecție împotriva alunecărilor de teren și eroziunii; colectarea și drenarea apelor de suprafață; consolidarea malurilor râului Prut în zona posibilelor alunecări de teren; ridicarea unei structuri de sprijin pe secțiunea deteriorată a digului etc. Amplasamentul din apropierea satului Veleni a suferit de pe urma tasării inegale a terenului cauzată de dezastre naturale.

Potrivit Căilor Ferate din Moldova, costul estimat al lucrărilor de reparație este de aproximativ 53,4 milioane de lei, finanțat de la buget. Perioada de implementare a proiectului este stabilită până la 30 decembrie 2025.

Un pic de istorie. Construcția liniei feroviare cu sens unic Cahul-Jurculești, cu o lungime de aproximativ 50 km, a fost realizată în perioada 2007-2009. La acea vreme, compania era condusă de directorul general Miron Gagauz, iar în trei ani a reușit să construiască drumul „de la zero”, cu eforturi și fonduri proprii. Fără a atrage fonduri de creditare și specialiști din exterior. Astfel erau posibilitățile căii ferate care funcționa cu succes. A fost făcut terasamentul, au fost așezate șinele. Construcția a costat (la acea vreme) 837 de milioane de lei. Pe noua linie au început să circule trenuri de marfă și un tren diesel de călători.

Cu toate acestea, problemele au apărut curând. Terenul din acea regiune este accidentat. Pentru a reduce costul lucrărilor de construcție, drumul Cahul-Djurdjuleshti a fost amenajat prea aproape de râul Prut. Apa spăla periodic terasamentul. Circulația trenurilor a fost întreruptă temporar, a trebuit să se găsească din nou bani pentru reparații de urgență etc.

Cu toate acestea, obiectivul strategic a fost atins la acel moment: în urma construcției a fost posibilă crearea unei rute strategice Chișinău-Cahul-Giurgiulești, pentru a asigura livrarea de mărfuri către portul Giurgiulești, aflat în curs de dezvoltare, și accesul la mare prin Dunăre.

Brațul Cahul-Giurgiulești a încetat să funcționeze în toamna anului 2022, după alunecări de teren distructive pe tronsonul din apropierea satului Valeni. Aceștia sunt exact cei 360 de metri care sunt acum programați să fie restaurați. De fapt, întregul drum a fost nefuncțional timp de trei ani din cauza acestui tronson.

Sergiu Cotelnic, directorul interimar al „Căii Ferate din Moldova”, numește drept sarcină principală achitarea datoriilor salariale către angajați. Pentru a îmbunătăți situația financiară a companiei, este necesară reducerea costurilor și implementarea proiectelor de modernizare. Compania nu dispune de bani proprii, astfel că trebuie să se bazeze pe alocările bugetare.

În ceea ce privește amplasamentul de lângă Weleni, încă din 2023 a fost selectată, prin licitație, o firmă care să efectueze studiul amplasamentului și lucrările de proiectare. Guvernul a decis chiar să aloce 60 de milioane de lei pentru reparații. Însă reparațiile nu au început niciodată. Soarta banilor alocați este încă neclară. În 2024, o altă firmă a fost desemnată pentru topografie. Până acum, studiile topografice și geodezice au fost finalizate și a fost analizată mișcarea solului din cauza alunecărilor de teren. De asemenea, au fost studiați parametrii hidrologici ai râului Prut. Pe baza rezultatelor studiilor, se ia o decizie cu privire la modul de consolidare a solului și a terasamentului.

Sarcina de reabilitare a tronsonului Cahul-Djurgiulești a devenit urgentă. Pe plan mondial, este vorba de traficul feroviar de tranzit prin teritoriul Moldovei, export/import de mărfuri cu țările UE.

Banii pentru finanțarea lucrărilor de reparație sunt incluși în pachetul Bugetul Plus, care prevede alocarea a 85 de milioane de lei pentru proiecte de transport. Acesta include reparația drumului de acces de la Cantemir la podul feroviar de la Falciu și a unui tronson din apropierea satului Valeni.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!