Română

Afaceri hoteliere: investiții, prețuri și „ecouri de război”

Afacerea hotelieră din Moldova este în plin avânt pentru al treilea an. Din cauza acțiunilor militare din Ucraina, întreaga industrie - circa 280 de structuri de primire a turiștilor cu 8,3 mii de camere (25 mii de paturi) - a intrat într-o fază de cerere mare. Logos Press a aflat de la un expert în domeniul hotelier, proprietarul lanțului hotelier Thomas Albert, Serghei Kalugin, cum a influențat situația dezvoltarea pieței și dacă sunt posibili bani mulți în industrie.
Timp de citire: 7 minute Author:
Link copiat
Afaceri hoteliere: investiții, prețuri și „ecouri de război”

Serghei Kalugin

LP: – Care este situația pieței hoteliere în 2025? Cum diferă față de anul trecut?

– Se preconizează că în 2025 se va înregistra o creștere moderată, dar constantă a ocupării forței de muncă în sectorul hotelier, comparativ cu 2024. În general, piața globală continuă să înregistreze o redresare în industria ospitalității și a turismului, cu o creștere constantă a numărului de înnoptări. De exemplu, numărul total de înnoptări în 2024 a fost de 4,8 miliarde, atingând 96% din cifrele anterioare recesiunii.

În Chișinău, situația rămâne stabilă, deși principalul factor nu este bun – războiul din Ucraina vecină. Numărul de plecări de pe aeroport este în creștere, la fel și traficul acestuia. În 2024, Aeroportul Chișinău a deservit 4,1 milioane de pasageri sau cu 46% mai mult decât în anul precedent. În același timp, mai mult de o treime din pasageri sunt cetățeni ucraineni, reflectând impactul războiului asupra traficului din regiune.

În iunie 2025, traficul de pasageri al aeroportului a totalizat un număr record de 621 000 de persoane – o creștere de 40%. În același timp, au apărut noi destinații: Dortmund, Alicante, Memmingen, Abu Dhabi, Palma de Mallorca, Nuremberg, Bruxelles, Salonic, El Dabaa, Bremen, Manchester, Torino, Stockholm, Copenhaga, Lyon.

În consecință, în ceea ce privește numărul de oaspeți în hotelurile din Moldova, ucrainenii sunt în continuare pe primul loc.

LP: – Cum s-a schimbat dinamica prețurilor pentru serviciile hoteliere? Și care este acum rata de ocupare în hotelurile din Chișinău?

– În Chișinău rata de ocupare este de 60-80%, în funcție de categoria hotelului. Acesta este un indicator foarte ridicat, având în vedere că până în 2019, unitățile din capitală au funcționat, în medie, cu o încărcare de până la 50%. Pe de o parte – acesta este un factor încurajator, pe de altă parte, ar trebui să luăm în considerare ponderea mare a stocului de camere vechi (și controversate). Cum ar fi același hotel „Chișinău”, care operează în format economic.

În ceea ce privește prețurile, acestea diferă în funcție de anotimpuri. În sezonul de vârf, toamna, costul cazării este cu 20-25% mai mare decât în sezonul de bază, la sfârșitul iernii.

Astfel, potrivit analizei hoteliere internaționale, care acoperă aproximativ 100 de hoteluri locale, în Moldova costul mediu al unei camere pentru o noapte este de 81 de dolari. În același timp, cea mai bună lună din punct de vedere al prețului este februarie, cu un cost mediu de 74 de dolari. Cea mai puțin populară lună pentru a vizita Moldova este martie, atrăgând doar 5,8% dintre vizitatori. Cea mai populară este luna septembrie. Prețurile hotelurilor din Moldova ating vârful în octombrie, când costul mediu este de 90 $.

Dacă ne concentrăm doar pe categoria de 4-5 stele, prețurile de cazare sunt stabilite la nivelul de 120-250 euro pe noapte.

LP: – Care sunt hotelurile care dictează astăzi politica de prețuri? Există flagship-uri pe această piață?

– Liderii sunt în continuare aceiași – lanțurile internaționale Marriot, precum și Radisson Blu Hotel. Aș adăuga aici hotelul Jolly Alon, care s-a deschis recent după o mare reconstrucție. Are cea mai bună locație din Chișinău, deci este și el în lideri.

LP: – Au existat cereri pentru noi extinderi? La ce deschideri se așteaptă piața în viitorul apropiat?

– Hotelul Dacia este închis, și se pare că pentru o lungă perioadă de timp. Reconstrucția de acolo trebuie să fie serioasă: va dura trei ani, nu mai puțin, pentru a aduce unitatea la nivelul cerințelor Hilton Garden Inn. Dar, după lansare, va deveni un concurent direct pentru JA, Radisson Blu, Marriott Court Yard și noul Moxy by Marriott (proiectul său este în prezent în faza de discuții).

Ibis Styles” în construcție în zona aeroportului din Chișinău („Satul German”), a cărui lansare este programată pentru 2025, este singurul hotel (în afară de „President”) într-un nod turistic atât de important. Apariția sa acolo este foarte importantă din cauza numărului tot mai mare de turiști ucraineni din regiunea Odesa.

Până în prezent, valoarea mărcii „Ibis” pentru clienți nu este ridicată: alegerea consumatorilor este influențată mai mult de locație și de preț. Cred că în viitor marca în sine va adăuga popularitate hotelului. Clienții străini cunosc acest panou și atunci când aleg un loc de cazare într-o țară necunoscută, într-un fel sau altul, se orientează spre lanțurile internaționale.

LP: – Dacia-Hilton, precum și Ibis-ul de la aeroport sunt în faza activă de construcție. Există mari „proiecte de construcție de lungă durată” pe piață?

– Cel mai viu exemplu este Ramada. Încă din 2009, Ramada Worldwide a anunțat deschiderea unui hotel de lanț în Chișinău. Compania intenționa să lanseze proiectul pe baza hotelului „Codru”. Deschiderea noului „Ramada Chișinău City Centre” a fost planificată pentru toamna anului 2010. Cu toate acestea, părțile nu s-au înțeles. Ulterior, după cum se știe, „Codru” a fost cumpărat de „Moldova Agroindbank”, iar amplasamentul pentru „Ramada” a fost găsit abia recent – la intrarea în parcul orașului Valea Morilor. Din câte știu eu, cazul aproape că nu se mai mișcă acolo.

LP: – Care este cea mai favorabilă investiție pentru hotelierii din Moldova în prezent?

– Până acum, orice investiție în hoteluri pare tentantă. Dar riscurile politice rămân. După încheierea conflictului militar din Ucraina, afacerile hoteliere vor scădea brusc, sunt absolut convins de acest lucru. De aceea, ar trebui să investiți în unități cu potențial mare, cu un stoc de camere de aproximativ 40 de camere.

LP: – Aveți propriile hoteluri „Thomas Albertîn Chișinău. Cum a evoluat afacerea personală în ultimul an?

– La sfârșitul anului 2024 s-a deschis al doilea hotel al nostru „Thomas Albert Collection” în centrul orașului. Nu am alergat după branduri hoteliere, nu am încercat să obțin francize, deoarece mi-am dat seama că cererea este mare „în acest moment”. Ca urmare, am mizat pe conceptul de cazare de 4 stele la prețul de 3 stele. Nu ne propunem să maximizăm numărul de servicii, ci să oferim serviciile menționate cât mai bine posibil. Principalul accent este pus pe personal, deoarece ei sunt cei care produc ceea ce clienții sunt dispuși să plătească.


Legendarul Hotel Chișinău încă nu este ușor de abordat. În 2021, acesta a fost scos la licitație într-o stare foarte neatractivă. De fapt, a fost vândut ca o rămășiță. Pachetul de 60,2 la sută deținut de stat a fost vândut către Transimex Prim încă din 1998. Apoi, după anularea contractului, s-a întors la proprietarul de stat, dar fără hotel. În timp ce litigiul era în desfășurare, clădirea a fost revândută de mai multe ori. Mai întâi ca gaj pentru un împrumut neachitat la o bancă, apoi către compania „Art-Vin”, apoi către compania „Tawer Grup” și, în final, către firma „First Hotel” (fondator – compania offshore „Longmont Holdings Ltd”). Auditorii Curții de Conturi au constatat o serie de nereguli la care APS a închis ochii. După ce Hotelul Moldova a fost vândut și reconstruit ca o bancă, în Chișinău a rămas singurul hotel vechi din Chișinău, care ar fi putut deveni un obiect de importanță națională. Astăzi acesta funcționează, dar nu face diferența pe piața hotelieră, fiind cotat ca un outsider.


În plin boom hotelier în Moldova, apare un jucător important – lanțul american „Hilton”. Potrivit Agenției pentru Investiții, proiectul brandului „Hilton Garden Inn” este realizat prin reconstrucția pe scară largă a clădirii istorice a hotelului „Dacia”. Transformarea obiectului presupune extinderea și modernizarea acestuia conform standardelor lanțului internațional. Proiectul este un proiect de franciză. Investițiile locale presupun o contribuție inițială de 5 milioane de euro, cu perspectiva de a ajunge la 10-12 milioane de euro în următorii ani.

„Dacia este un hotel special. A avut întotdeauna trei avantaje: dislocarea, stocul de camere și infrastructura. Acest complex relativ nou, cu 7 etaje (a apărut în 1999), are o suprafață de 4,5 mii de metri pătrați și un stoc de 88 de camere. Acesta include, de asemenea, un teren de 0,21 hectare în cea mai scumpă parte istorică a Chișinăului, lângă Ministerul Afacerilor Externe, Parlament și parcul central Ștefan cel Mare.

Activul de stat a fost scos pentru prima dată la privatizare în 1999 pentru 20,15 milioane de lei. Nu a existat o concurență propriu-zisă: a existat o singură ofertă din partea firmei moldo-ucrainene Selikat-Mix, susținută de antreprenorul ucrainean Valeriy Gorbatyuk. În 2001, după venirea la putere a PCRM, hotelul a fost naționalizat sub pretextul încălcărilor comise în timpul privatizării. Au urmat o serie de procese, iar în 2009 proprietatea a fost restituită fostului proprietar. Toată această istorie nu putea decât să afecteze activitatea hotelului: acesta a început să lucreze în negativ. În 2020, pierderile au depășit 2,6 milioane (minus 77%), iar pierderile din 2021 s-au ridicat la 1,3 milioane de lei. În 2023, Hotelul Dacia a fost vândut. Cumpărătorul este compania moldovenească NaftaTrans, care este deținută de Miroslav Skurt (80%) și Alexei Prozorov (20%). Activitatea principală a NaftaTrans este importul și distribuția angro de produse petroliere. Acum, Hotel Dacia SRL are un singur beneficiar real – Miroslav Skurtu.

Trebuie remarcat faptul că „Hilton Garden Inn” este un jucător foarte impresionant. Este un indicator că piața este coaptă pentru investiții mari. Aceasta înseamnă că industria hotelieră moldovenească a făcut un mare salt înainte și este puțin probabil să revină la pozițiile anterioare.


Potrivit hotelierilor moldoveni, Summa Group intenționează să deschidă un alt hotel sub brandul Marriott în Chișinău – Moxy Hotel. Acesta va fi construit lângă centrul comercial MallDova, în vecinătatea Marriott Courtyard. Moxy a fost anunțat pentru prima dată în 2013 ca un nou brand Marriott elegant și accesibil, conceput special pentru călătorii din generația Millennials, adică persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 40 de ani. Primul hotel Moxy a fost deschis în Milano în 2014. Este un brand destul de democratic care oferă o soluție la cheie pentru a crea un produs vibrant și elegant bazat pe franciză. Moxy se caracterizează printr-un stil viu și minimalist: hotelul oferă „tot ceea ce aveți nevoie și nimic în plus”.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Politică și economie
20 iulie 2025
Agrobusiness & Vinificație
20 iulie 2025
Bănci și finanțe
20 iulie 2025
Politică și economie
20 iulie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta