
Acest lucru a fost anunțat în cadrul unei reuniuni a clubului de presă dedicat protecției drepturilor pasagerilor aerieni. Aceasta a fost organizată de Centrul Analitic Independent Expert-Grup în cooperare cu UGA și Centrul European al Consumatorilor din Moldova (ECC Moldova).
Participanții la reuniune au declarat că în Moldova dreptul la astfel de compensații este reglementat la nivel legislativ și corespunde standardelor internaționale. În cazul întârzierii sau anulării zborului, pasagerii pot primi până la 600 de euro drept compensație pentru prejudiciu, în funcție de distanța zborului și circumstanțele care au contribuit la aceasta. În același timp, transportatorii aerieni sunt obligați să ofere pasagerilor asistență (hrană, cazare, transport). În cazul bagajelor pierdute sau deteriorate, compensația poate fi de până la 20 EUR/kg.
Directorul Autorității Aeronautice Civile, Vasile Carameț, a declarat că traficul de pasageri pe Aeroportul Internațional Chișinău crește mai rapid. Până la sfârșitul anului 2025, se așteaptă ca aproximativ 5,4 milioane de pasageri să utilizeze serviciile aeroportului.
O astfel de creștere a mobilității cetățenilor duce la o creștere a numărului de plângeri cu privire la încălcarea drepturilor pasagerilor de către transportatori. Vasily Sharamet a menționat că instituția primește aproximativ 250-300 de petiții de la consumatori în fiecare an. În plus, consumatorii de servicii aeriene se adresează, de asemenea, Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor, precum și direct companiilor aeriene pentru a-și proteja drepturile. În ultimii ani, agenția a contribuit la despăgubirea pasagerilor afectați pentru daune în valoare de peste 9,5 milioane de lei.
Șeful CAA a declarat că agenția a lansat recent o campanie de informare pentru a ajuta consumatorii să rezolve problemele la fața locului. Angajații departamentului vor fi prezenți la aeroport, vor comunica cu consumatorii și îi vor informa cu privire la drepturile lor și la modul în care pot beneficia de acestea.
În acest context, Mihaela Pascal, directorul ECC Moldova, s-a referit la recenta întârziere de peste 24 de ore a unui zbor Paris-Chișinău operat de o companie aeriană înregistrată în Malta. Centrul sprijină victimele în obținerea de despăgubiri, recuperarea costurilor suplimentare și încheierea de acorduri prealabile în conformitate cu Regulamentul nr. 261/2004.
Ea a subliniat că centrul intervine în procedura de soluționare a problemelor în cazurile în care consumatorii nu pot obține în mod independent răspunsul corect în termenul legal, în special dacă aceștia sunt cetățeni moldoveni care au avut de suferit în relațiile cu companii sau comercianți din Uniunea Europeană și viceversa.