Română

Procedura de rambursare a TVA va fi simplificată

Două cereri (de rambursare a TVA și de compensare) vor fi combinate într-un singur formular, iar limita de rambursare va fi majorată la 50%. Acestea și alte câteva modificări importante au fost incluse în proiectul de modificare elaborat de Ministerul Finanțelor. Vor fi aduse modificări la zece regulamente care reglementează aspectele fiscale și vamale ale întreprinderilor.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Procedura de rambursare a TVA va fi simplificată

Anton Goncharuk

Un nou formular standard de cerere va fi introdus în Regulamentul privind rambursarea taxei pe valoarea adăugată. Aceasta va elimina birocrația inutilă și va accelera rambursările, speră autorii. În prezent, companiile depun două cereri separate, ceea ce prelungește procedura de rambursare a taxei și creează o sarcină suplimentară pentru Serviciul Fiscal de Stat.

Proiectul prevede, de asemenea, o creștere a limitei valorii TVA permise pentru rambursare în conformitate cu articolul 1016 din CT. Reamintim, acesta se referă la plătitorii de TVA care documentează tranzacțiile prin AIS „e-Factura” și/sau prin documente fiscale emise de echipamentele de casă conectate la sistemul informațional „Monitorizarea electronică a vânzărilor”. Întreprinderile care aplică această dispoziție a CT acumulează așa-numita TVA compensatorie sau diferența rezultată din depășirea sumei taxei plătite pentru achiziții (inclusiv TVA la import) față de sumele TVA la vânzări.

Dacă proiectul este aprobat, limita va crește de la 20 % la 50 % din suma de rambursare solicitată. În plus, se intenționează revizuirea frecvenței auditurilor tematice ale sumelor de TVA rambursate întreprinderilor în cadrul procedurii simplificate. Serviciul Fiscal de Stat va putea să le efectueze cel puțin o dată pe an – la întreprinderile mari, și o dată la doi ani – la alte întreprinderi. De asemenea, se propune excluderea din regulament a condiției care limitează dreptul la rambursarea simplificată a TVA în cazul în care, în timpul ultimului audit fiscal, valoarea obligațiilor fiscale acumulate de STS a depășit 1% din valoarea totală a livrărilor efectuate în perioada fiscală supusă auditului.

Comunitatea profesională evaluează pozitiv dorința managerilor de a optimiza procedura de rambursare a TVA. În special în ceea ce privește creșterea limitei. Dar ceea ce este important este modul în care acest lucru se va întâmpla de fapt, spun experții care sunt pricepuți la schimbările nesfârșite ale legislației.

De la 1 ianuarie 2023, a fost introdusă o modificare în legislație, care permite primirea rambursării pentru livrările interne, cu condiția ca agentul economic să opereze prin intermediul unei case de marcat conectată la sistemul „Monitorizarea electronică a vânzărilor” sau cu ajutorul unei facturi electronice. Dacă aceste condiții sunt îndeplinite, acesta poate rambursa TVA pe care a acumulat-o în credit începând cu ianuarie 2023.

În același timp, experții consideră că guvernul a stabilit anterior un prag de 20 % pentru a putea rambursa mai puțin întreprinderilor. Pentru că inițial s-a precizat că TVA-ul va fi rambursat, dar apoi, prin decizia guvernului, un astfel de procent a fost pus în algoritmul plăților, astfel încât sumele să fie mici. Motivul este capacitatea limitată a bugetului, explică ei.

Deci, dacă procentul crește, cu siguranță este bine. Acum există o astfel de situație la vamă încât multe întreprinderi au compensat TVA. Și nu este vorba doar și nici măcar atât de mult de producătorii agricoli, care îl acumulează din cauza diferenței de rate, ci și de alte sfere – catering și retail. Astfel, marii retaileri au probleme în procesul de investiții. Aceștia investesc în extinderea rețelelor lor în speranța rambursării TVA-ului, dar nu reușesc să îl primească de mult timp.

Specialiștii precizează că, prin decizia de a optimiza cele două aplicații, autoritățile corectează greșeala pe care au făcut-o la sfârșitul anului trecut. Atunci, în loc să combine cele două formulare, s-a decis înlocuirea uneia dintre ele cu alta. Și au creat o problemă timp de șase luni. Pentru că, în cazul în care cererea este completată incorect, Serviciul Fiscal de Stat are dreptul de a refuza rambursarea TVA către companie.

„Până la începutul acestui an, companiile au depus cererea prin „e-cerere”, – explică auditorul Anton Goncharuk. – Acesta este un formular convenabil care nu a ridicat întrebări din partea contribuabililor. Acesta a fost conceput pentru rambursarea impozitelor plătite în plus și a rezolvat două sarcini: rambursarea plății în plus sau transferul de fonduri de la o taxă la alta. A existat o cerere separată pentru rambursarea TVA. De la începutul acestui an, formularul de cerere de rambursare a TVA a fost anulat și a rămas doar formularul „e-cerere”. Cu toate acestea, acesta nu avea toate căsuțele în care se puteau introduce informațiile care trebuie neapărat indicate de contribuabil. În primăvară, s-a promis că formularul va fi ajustat, dar acesta rămâne încă neschimbat. Așadar, nu întotdeauna astfel de asociații își ating scopul declarat”.


Реклама недоступна
De citit neapărat*

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!