
În mod surprinzător, businessul vitivinicol moldovenesc a reușit destul de bine să „înoate” împotriva valului tendințelor globale de scădere a vânzărilor nu doar a vinului, dar și a tuturor bunurilor de consum. Potrivit Biroului Național al Viei și Vinului, în primele patru luni ale anului, industria a reușit să majoreze volumul vânzărilor în țările UE cu 4%, până la 38,6 milioane de dolari. Această direcție este cea de frunte, deoarece reprezintă mai mult de jumătate din exportul de produse vinicole (56%). Creșterea livrărilor către țările CSI a fost, de asemenea, înregistrată cu 14%, până la 16,9 milioane de dolari (înainte de aceasta a existat o scădere pentru o lungă perioadă de timp). Ponderea acestei direcții este de 24%. Și o creștere impresionantă (dar încă de la o bază scăzută) a vânzărilor de vinuri noastre a fost observată în Africa – cu 52%, până la 2,6 milioane de dolari (ponderea lor este de 4%).
Deteriorarea indicatorului general al exporturilor industriei a fost influențată de schimbările în livrările către SUA, care au scăzut cu 43%, până la 8,5 milioane de dolari. Ponderea continentului american în exporturile de vinuri este de 12%. Și vânzările către Asia au scăzut ușor – cu 2%, la 3 milioane de dolari (ponderea acestei direcții este de 4%).
Livrările au fost efectuate în 54 de țări. Vinurile liniștite formează 64% din veniturile din exporturi. Divinele și distilatele contribuie cu 20%, vinurile aromate precum vermutul – 9%, vinurile licoroase – 4% și vinurile spumante – 3%.
Dacă ne uităm la vânzările pe tipuri de produse, se observă o creștere a acestora în categoriile de vinuri liniștite, spumante și licoroase și, în consecință, o scădere în grupul de vinuri aromatizate și divinuri/distilate (a se vedea tabelul).
Este cunoscut faptul că succesul vânzărilor pe piețele externe necesită o activitate de marketing. Unul dintre tipurile acesteia este participarea la concursuri internaționale de degustare. În România, principala piață de desfacere pentru vinurile moldovenești îmbuteliate (ponderea lor în veniturile de export este de 30%), vinurile noastre au obținut 80 de medalii la Concursul Internațional de Vinuri Vinarium. Acesta a avut loc în perioada 22-25 mai la Ploiești. Printre distincțiile moldovenești se numără cinci mari medalii de aur, 68 de medalii de aur și șapte medalii de argint.
În total, la concurs au fost înscrise 1346 de probe din 22 de țări. Din Moldova, au participat 174 de probe de vinuri și divinuri de la 29 de întreprinderi.
produse |
milioane |
4 luni. 2024/2023 |
Modificarea prețului mediu |
Vinuri liniștite bott. |
$26,8 |
+5% |
+7% |
vrac |
$17,9 |
+17% |
+8% |
Vinuri spumante |
$2,1 |
+13% |
+6% |
Vinuri lichior. bott. |
$2,2 |
+66% |
+1% |
Liqueur pour |
$0,63 |
+63% |
+4% |
Vinuri aromate bott. |
$6,1 |
-48% |
-6% |
Divine/Brandy sticle. |
$3,8 |
-23% |
+9% |
Distilate în vrac |
$10,1 |
-1% |
+4% |