
Reprezentanții organizațiilor de agricultori nu diminuează în niciun fel utilitatea finanțării sarcinilor menționate în detrimentul împrumuturilor europene cu dobândă redusă și, cu atât mai mult, al subvențiilor. Niciunul dintre ei nu neagă faptul că, în absența unor metode și sisteme moderne de irigare, pomicultura este practic garantată de producții inferioare sau chiar pierdute. Chiar și în agricultura de câmp – adică producția de culturi care iubesc umiditatea, cum ar fi sfecla de zahăr, porumbul, soia etc. – irigarea în condiții de schimbări radicale ale metodelor și sistemelor de irigare este practic garantată. – irigarea în condiții de schimbări climatice radicale devine „noua normalitate”. Experții sunt, de asemenea, de acord că perdelele de protecție împotriva vântului sunt un factor important în atenuarea secetelor. De asemenea, se spune de mulți ani că drumurile de țară normale facilitează transportul utilajelor către terenurile agricole și îndepărtarea cu grijă a culturilor de pe acestea.
În același timp, alături de aceste măsuri, agrarienii moldoveni speră la o finanțare favorabilă din resursele donatorilor pentru alte sarcini foarte importante ale agriculturii din Moldova. De exemplu, cea mai frecvent menționată este finanțarea procesului de tranziție de la sistemul clasic de agricultură la agrotehnologii care economisesc resurse – „mini-till”, „no-till” și altele. Agricultorii speră, de asemenea, să primească asistență pentru popularizarea și creșterea interesului comercial pentru producția de culturi rezistente la secetă, precum sorgul și culturile de acoperire. Și la nivel sistemic, sub forma unei politici agricole documentate a guvernului.
Anterior, Logos Press a relatat că Asociația Forța Fermierilor a criticat vehement alegerea de către Guvernul Republicii Moldova a priorităților pentru sectorul agricol care urmează să fie incluse în Planul de Creștere 2025-2027.
În acest context, fostul președinte al Asociației Forța Fermierilor, Alexandru Slusari, a declarat că avantajul statutului de țară candidată este că țara are ample oportunități de dialog și acces la fondurile europene specializate pentru țările prietene pentru realizarea reformelor structurale. În același timp, guvernele țărilor candidate sunt mai libere să aleagă prioritățile și conținutul acestor reforme și se confruntă cu mai puține presiuni din partea birocrației europene decât statele membre ale UE. Merită să profităm de acest avantaj.