
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii din România Sorin Grindeanu
În aceeași zi, la Ungheni va avea loc un festival care va rememora momentele emoționante de acum 35 de ani, când, în 1990, oameni de pe malurile românești și moldovenești au aruncat flori în râu. În amintirea acelor evenimente istorice, podul este numit simbolic „Podul de Flori”.
Podul rutier spre Ungheni va fi o construcție complexă formată din două poduri paralele, ambele cu o lungime de 261,2 metri. În prima etapă, podul va avea o lățime de 13 metri, iar în a doua etapă de 11,25 metri. Ambele vor avea patru benzi de circulație (două pe fiecare sens), plus trotuare pentru pietoni.
Ungheniul are un pod feroviar care face legătura între Moldova și România, dar nu există un pod rutier, iar necesitatea unui astfel de pod este evidentă pentru toată lumea.
Un acord între România și Republica Moldova privind amplasarea noului pod rutier a fost încheiat încă din 2012. Acesta va fi amplasat la nord de orașul Ungheni, lângă satul moldovenesc Zagarancea și satul românesc Golănești. România a emis recent autorizația necesară pentru începerea lucrărilor.
Pe teritoriul României, complexul de poduri de la Ungheni devine o continuare a autostrăzii A8 Târgu-Mureș-Iași-Ungheni, care se numește Autostrada Unirii („Unification Motorway”). Pe partea moldovenească, podul va fi parte a autostrăzii naționale R1 Ungheni-Chișinău.
Ministrul român al Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat: „Sâmbătă, 26 aprilie, vom merge la Ungheni, unde va începe construcția complexului de poduri. Momentul este istoric, pentru că va fi primul pod rutier nou construit în ultimii 60 de ani. Podul de la Ungheni este situat pe viitoarea autostradă A8, care va lega Chișinăul de Iași și va traversa mai departe Carpații. Podul ar trebui să fie finalizat în 18 luni, în a doua jumătate a anului viitor”.
Ministrul a mai subliniat că vor exista în total cinci poduri noi peste Prut. Patru sunt în prezent în faza de proiectare:
– Costești (Moldova) – Stinca (România);
– Leova (Moldova) – Bumbeta (România);
– Leca (Moldova) – Falciu (România);
– Barboeni (Moldova) – Răduceni (România).
Un nou drum „Podul Culorilor” spre Ungheni peste râul Prut va fi construit de autoritățile române cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. În septembrie 2024, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) și antreprenorul selectat în urma unei licitații, compania românească Ness Proiect Europe, au semnat contractul respectiv.
Principala parte a finanțării proiectului este alocată din Mecanismul Conectarea Europei CEF („Connecting Europe”, un program al UE în domeniul transporturilor, energiei și serviciilor digitale). Aproximativ 151 de milioane de lei românești (peste 30 de milioane de euro) sunt puse la dispoziția contractantului.
La rândul său, Ness Proiect Europe s-a angajat să finalizeze lucrările în termen de 24 de luni, dintre care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru construcție.