Română

Proiecte comune de transport

Au început lucrările de reparații pentru a restabili circulația trenurilor pe podul de cale ferată peste râul Prut din apropierea localităților Falciu (România) - Cantemir (Moldova).
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Proiecte comune de transport

Irinel Scriosteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, pe Podul Falciu

Trenurile nu mai circulă pe Podul Falciu din 1992. Motivele au fost alunecările de teren, lipsa de trafic și interesul clienților pentru această rută. Acum situația s-a schimbat și există cerere pentru tranzitul mărfurilor ucrainene. Costurile de reparare a podului vor fi suportate de România, cu sprijin financiar din partea UE.

În timpul unei recente vizite de lucru la podul Fălciu-Cantemir aflat în reparații, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, Irinel Scriosteanu, a anunțat că traficul feroviar va fi reluat în curând aici. El a declarat că proiectele comune româno-moldovenești de infrastructură rutieră, care se află în diferite etape de implementare, oferă oportunități de optimizare a transportului de mărfuri, de atragere a investițiilor și de consolidare a rolului Moldovei ca hub logistic.

„Avem 14 proiecte comune cu autoritățile moldovene: construcția a 5 poduri noi peste Prut și reabilitarea tuturor podurilor existente”, a precizat Irinel Scriosteanu.

Lucrările de reabilitare a podului de la Falciu au început deja, în prima etapă acestea fiind efectuate de forțele proprii ale companiei Căile Ferate Române.

Reconstrucția podului feroviar de la Falciu a fost demarată în același timp cu construcția unui nou pod rutier la Ungheni. Amplasarea strategică a acestor două puncte de trecere a frontierei moldo-comunitare va permite crearea unor noi lanțuri logistice pentru export/import de mărfuri.

În general, proiectul de reabilitare a podului de la Falciu prevede lucrări la calea ferată și la podul propriu-zis: înlocuirea traverselor de lemn uzate, refacerea terasamentului, umplerea cu piatră concasată, placarea cu palplanșe a patului căii ferate. Partea română va angaja o societate contractantă pentru lucrările complexe. Se preconizează restaurarea podului Falciu până în toamna anului 2025. Pe teritoriul Republicii Moldova, sarcina este de a repara 1,8 kilometri de cale ferată de la pod spre Cantemir.

Căile Ferate Române (CFR) și Căile Ferate Moldovenești (CFM) sunt responsabile de implementarea directă a proiectului. Un Memorandum privind reluarea legăturii feroviare Falciu – Cantemir a fost semnat între acestea la Chișinău la 14 aprilie 2025.

În prima etapă, pe podul de la Falciu va trece doar traficul de mărfuri. Dar nu este exclus ca în viitor să fie posibil și traficul de pasageri. În acest scop, este necesar să se reconstruiască stațiile de frontieră Prut-2 și Falciu.

Podul Falciu are o lățime relativ mică și este proiectat pentru traficul feroviar unidirecțional. Cu toate acestea, are încă atât șine cu ecartament larg, cât și cu ecartament îngust (standard european), ceea ce ar putea constitui un avantaj suplimentar.

Construit în 1951, podul Cantemir-Falciu, chiar și după suspendarea traficului pe el, s-a aflat de mai multe ori în centrul atenției autorităților celor două țări. S-a discutat despre un proiect de transformare a acestuia în pod de autostradă, dar acesta a devenit irelevant. În primul rând, pentru că existau planuri ferme de a construi un nou pod de autostradă la nord, la Ungheni.

În 2011, România a cheltuit 7,88 milioane de lei (aproximativ 1,5 milioane de euro) pentru a-și moderniza gara Falciu. Cu toate acestea, partea moldovenească nu a întreprins nicio acțiune concertată pentru a repara drumurile de acces.

În ianuarie 2025, în cadrul unei reuniuni organizate la Chișinău cu participarea reprezentanților Comisiei Europene, s-a decis reconstruirea completă a căilor ferate și reluarea traficului feroviar pe podul de la Falciu.

La aprobarea pachetului financiar Buget Plus la începutul lunii aprilie, guvernul moldovean a planificat alocarea a 85 de milioane de lei pentru repararea drumului de acces de la Cantemir la podul feroviar Falciu.

De asemenea, banii vor fi utilizați pentru renovarea unei secțiuni de 300 de metri lungime a căii ferate din apropierea satului Valeni, pe linia Giurgiulești-Cahul. Acest lucru va face posibilă restabilirea transportului de mărfuri de-a lungul liniei: frontiera română – Giurgiulești – Cahul – Chișinău.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Marketingul a fost transferat la un „donator non-core”
Agrobusiness & Vinificație
4 mai 2025

Pastoral este o amortizare timpurie
Agrobusiness & Vinificație
4 mai 2025

America devine cel mai mare paradis fiscal din lume
Exclusiv Logos Press
4 mai 2025

„Curtea Europeană” nu se potrivea.
Politică și economie
4 mai 2025

Prăbușirea vizionarismului fotbalistic
Sport și turism
4 mai 2025

Proiecte comune de transport
Eurointegrare
4 mai 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta