Română

Misiune îndeplinită. În Țările de Jos

Există și ambasadori neoficiali ai vinurilor moldovenești în Olanda, care le promovează în această țară cu propriile eforturi. Doi moldoveni, frații Alexandru și Iulian Buza, importă vinuri din Moldova și le vând în restaurantul lor din Haga și într-un magazin online. Ei consideră că misiunea lor este de a promova patrimoniul bogat al vinificației moldovenești și vinurile moldovenești fine.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Misiune îndeplinită. În Țările de Jos

Julian (stânga) și Alexandru Buza

Cel mai mare dintre frați, Alex, după ce a învățat meseria de bucătar, a părăsit Moldova acum 18 ani. Pe atunci avea 20 de ani. De atunci, a reușit să lucreze în specialitatea sa în multe țări – Italia, Monaco, Rusia, Brazilia, iar din 2016 s-a stabilit în Olanda. Un an mai târziu, Julian i s-a alăturat.

„Am lucrat într-un wine bar din Haga al cărui proprietar importa vinuri de la mici crame din Italia, Franța, Spania. Într-o zi ne-a întrebat dacă vrem să importăm vinuri din Moldova. Și într-adevăr, de ce nu? Am creat o companie numită Buza Wine. Acum un an și jumătate am cumpărat un restaurant în Haga cu 45 de locuri (plus 80 pe terasă) și l-am numit Buza Restaurant. Meniul său conține numai vinuri moldovenești, iar bucătăria este mediteraneană”, spune Alex, care este bucătarul restaurantului.

Iulian lucrează în sală cu oaspeții în calitate de somelier, manager și ospătar. Potrivit lui, atunci când oamenii văd pentru prima dată vinuri moldovenești în meniu, sunt surprinși și nu toți înțeleg despre ce este vorba. Prin urmare, ar trebui să li se ofere mai întâi să guste și să li se vorbească despre aceste vinuri. Se organizează mini degustări pentru toți vizitatorii, pentru a ajuta la alegere.

„Îi întreb ce fel de vinuri doriți – albe, roșii, spumante? – spune Julian. – Ei îmi spun tipul de vin. Eu aduc trei sticle de, de exemplu, vin alb, le dau să guste și le povestesc despre fiecare vin. Se pare că oaspeții noștri aleg un vin nu după nume, ci după gust. Pe de o parte, sunt limitați de faptul că vinurile provin dintr-o singură țară, dar, pe de altă parte, au parte de o experiență nouă prin degustarea unor vinuri care le sunt necunoscute. Le promit că dacă nu le place vinul, le voi aduce altul. Avem un sortiment bun și, în orice caz, va exista unul care să corespundă solicitării. Vizitatorii sunt atrași de faptul că li se acordă o atenție sporită prin intermediul vinului”.

Lista de vinuri a restaurantului a inclus până acum șase producători din import propriu (Crama Mircești, TE WA, Domeniile Pripa, Fautor, Novak Winery, Chateau Vartely) și de la un alt furnizor, Radacini Wines. Interlocutorii consideră că micii producători sunt interesanți pentru că pot oferi distribuție exclusivă. Companiile mari lucrează cu importatori mari, vinurile lor sunt prezente în toată Olanda. Dar pentru un restaurant, ai nevoie de ceva unic, dintr-un segment diferit. Chiar și cu producătorii de vinuri destul de mari, aceștia sunt de acord să achiziționeze unele produse în exclusivitate.

Portofoliul va fi extins, mai ales că frații au deschis un magazin online de vinuri la începutul lunii martie. Se presupune că acesta va oferi o gamă mai largă de vinuri decât în restaurant, inclusiv vinuri spumante din Austria. Acest lucru se datorează faptului că în Moldova nu găsesc vinuri în acest stil. De asemenea, creșterea ofertei este necesară pentru a putea face livrări către alte restaurante, deoarece HoReCa vrea să aibă ceva diferit de ceilalți. Dar dinamica creșterii ofertei depinde de vânzări.

Pentru a le crește, Alexandru și Julian participă la festivalurile de vinuri care au loc în orașele mari din toată țara. Pe lângă faptul că le prezintă olandezilor vinurile moldovenești, ei promovează acum și un magazin online prin care aceste vinuri pot fi comandate.

Compatrioții noștri mai organizează degustări în restaurantul lor, evenimente private și corporative în alte localuri, „evenimente” exclusive de testare. Oaspeții lor frecvenți sunt angajații Ministerului de Externe olandez, care are peste 600 de salariați în biroul său. Chestia este că MAE în olandeză este BuZa. MAE-ului îi place să vină la un restaurant cu același nume. Cu toate acestea, și altor funcționari le place: angajații Ministerului de Finanțe au avut aici un banchet pentru 60 de persoane. Iar pentru un eveniment organizat de ambasada Republicii Moldova în această țară vara trecută, Buza Wine a furnizat vinurile, iar restaurantul Buza a pregătit mâncarea.

Cel mai neobișnuit loc pentru roadshow a fost o școală. Acesta a fost organizat de directorul școlii pentru ca părinții elevilor să se cunoască mai bine și să socializeze. Șase vinuri moldovenești au devenit un element de legătură pentru cei 100 de invitați.

„La toate evenimentele la care putem merge, încercăm să promovăm vinurile moldovenești”, continuă Alexandru Buza. – Aproape toți vizitatorii restaurantului nostru degustă și recunosc pentru prima dată vinurile din Moldova, pe care noi le-am selectat cu grijă. Noi vedem unicitatea acestor vinuri și încercăm să o explicăm și altor oameni. Vinurile noastre reprezintă cu demnitate vinificația moldovenească. Iar noi acționăm cu entuziasm în calitate de ambasadori ai vinului moldovenesc în Olanda”.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
„Misiunea naturală” a BOMBA.
Sport și turism
28 aprilie 2025

Ce înseamnă pentru Europa să fie autosuficientă
Exclusiv Logos Press
28 aprilie 2025

Cum să facem atractivă asigurarea riscurilor agricole?
Agrobusiness & Vinificație
28 aprilie 2025

„…Cum au ajuns la granița RM?”?
Agrobusiness & Vinificație
28 aprilie 2025

Piața alcoolului în Moldova: schimbarea preferințelor
Agrobusiness & Vinificație
28 aprilie 2025

O societate fără caritate este condamnată
Exclusiv Logos Press
28 aprilie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta
Apa devine un lux
Без категории
26 aprilie 2025
Apa devine un lux
Lipsa nu este același lucru cu deficitul
Politică și economie
25 aprilie 2025
Lipsa nu este același lucru cu deficitul