Română

Piața alcoolului în Moldova: schimbarea preferințelor

Vinul de casă, deși își pierde treptat poziția în preferințele consumatorilor moldoveni, rămâne în continuare lider. Acest lucru este evidențiat de datele unui studiu al comportamentului consumatorilor moldoveni de băuturi alcoolice, realizat de compania Xplane la solicitarea NBVV.
Timp de citire: 3 minute Author:
Link copiat
Piața alcoolului în Moldova: schimbarea preferințelor

Directorul Xplane, Angelika Czyzewski, și-a prezentat rezultatele la conferința națională dedicată rezultatelor industriei pentru 2024. Această agenție specializată a utilizat date din 1 000 de interviuri online cu locuitori ai orașului cu vârste cuprinse între 18 și 70 de ani. Sondajul a fost realizat în februarie 2025.

Din numărul total de respondenți, 70% au declarat că au consumat băuturi alcoolice în ultimele șase luni. Cea mai populară băutură este în continuare vinul de casă, care a fost numit de 48% dintre participanții la sondaj. Locul al doilea a fost împărțit de bere și vinurile spumante moldovenești (40% fiecare). Locul al treilea a fost ocupat de vinurile liniștite îmbuteliate și divinuri (25% fiecare). Următoarele în top zece sunt băuturile alcoolice preparate acasă – diverse infuzii, lichioruri (20%), vodcă (11%), whisky (10%), lichioruri îmbuteliate și Prosecco/ Cava (7% fiecare).

Desigur, conducerea vinurilor de casă este supărătoare, dar ponderea lor în preferințele consumatorilor urbani a scăzut semnificativ. Au existat perioade în care nu era vorba de jumătate, ci de cel puțin 70%. Dar în întreaga țară acest indicator va fi cu siguranță mult mai mult de jumătate. În orice caz, eforturile de promovare a vinurilor produse la crame dau roade. Oamenii încep treptat să realizeze că vinul de casă nu poate concura din punct de vedere calitativ cu vinul produs oficial. Iar nivelul general al culturii de consum este în creștere.

În acest top 10, este îmbucurător faptul că primele trei băuturi preferate includ toate tipurile de produse vinicole – vinuri spumante și liniștite, precum și divinuri. Dar un semnal de alarmă a fost apariția în top 10 a Prosecco, a cărui popularitate în lume se răspândește cu viteza unui virus. Iar producătorii autohtoni de vinuri cu „bule magice” ar trebui să țină cont de acest lucru și să nu fie zgârciți cu publicitatea lor.

Un alt plus în creșterea culturii consumului a fost apariția Ice-wine în răspunsurile despre băuturile consumate, care, de altfel, aparțin vinurilor scumpe. Acestea au fost numite de 2% dintre respondenți.

Atunci când aleg vinul, respondenții acordă atenție următorilor cinci factori – conținutul de zahăr (40%), soiul/culoarea (35%), producătorul/marca (33%), experiența anterioară (30%), prețul și publicitatea (29%).

Consumatorii moldoveni rămân în mare parte patrioți față de vinurile locale, deoarece 80% dintre persoanele intervievate consideră că vinurile autohtone sunt de cea mai înaltă calitate. Vinurile italiene se situează pe locul doi, iar vinurile franceze pe locul trei.

Potrivit sondajului, principalul loc de cumpărare a vinului rămâne supermarketul. Dar, dacă în 2024 78% dintre respondenți mergeau într-un supermarket în acest scop, în 2025. – deja 90%. În același timp, magazinele specializate au devenit mai atractive pentru cumpărători: pe parcursul anului, achizițiile în acestea s-au dublat – de la 20 % la 41 %. Și magazinele online câștigă, de asemenea, popularitate: pe parcursul anului, creșterea a fost de la 7% la 13%.

Printre supermarketurile unde oamenii merg cel mai des să cumpere vin s-au numărat Linella (cel mai mare lanț), Local, Kaufland, Nr1, Metro.

Producătorii de alcool trebuie să ia în considerare faptul că aproape o treime din gospodăriile urbane cheltuiesc mai mult de jumătate din venitul lunar pe alimente. Din cauza inflației, 91% dintre participanții la sondaj au început să economisească bani la cumpărături, preferând să facă acest lucru atunci când sunt disponibile reduceri și promoții, sau în cantități mai mici, sau alegând mărci cu prețuri mai democratice.

40% dintre respondenți au început să cheltuiască mai puțin pe băuturile alcoolice. Doar în segmentul de îmbrăcăminte și încălțăminte situația achizițiilor a fost mai gravă. Programele de fidelizare sunt importante pentru clienți în zilele noastre. Doar o cincime dintre persoanele intervievate au răspuns negativ în legătură cu acestea.

Deoarece reducerile și promoțiile la alimente și băuturi au devenit de interes pentru o gamă largă de consumatori, sondajul a pus întrebarea – cum află clienții despre acestea? După cum s-a dovedit, în primul rând – din cataloagele publicitare, aplicațiile sau site-urile magazinelor și din recomandările altcuiva.


Реклама недоступна
De citit neapărat*
Ce înseamnă pentru Europa să fie autosuficientă
Exclusiv Logos Press
28 aprilie 2025

Apa devine un lux
Без категории
28 aprilie 2025

Piața alcoolului în Moldova: schimbarea preferințelor
Agrobusiness & Vinificație
28 aprilie 2025

„Misiunea naturală” a BOMBA.
Sport și turism
28 aprilie 2025

„…Cum au ajuns la granița RM?”?
Agrobusiness & Vinificație
28 aprilie 2025

Misiune îndeplinită. În Țările de Jos
Agrobusiness & Vinificație
28 aprilie 2025

Lipsa nu este același lucru cu deficitul
Politică și economie
28 aprilie 2025

Întotdeauna apreciem feedback-ul dumneavoastră!

Citiți și asta