
Vyacheslav Revetsky
Aceste schimbări, precum și importanța acestei activități pentru sectorul financiar și bancar și cerințele băncilor comerciale față de rapoartele de evaluare au fost discutate la masa rotundă organizată de Societatea Națională a Evaluatorilor Profesioniști din RM (SNEP RM).
Săptămâna trecută, proiectele de modificare au fost discutate în comisia de profil a Parlamentului și au fost transmise pentru examinare suplimentară, sub rezerva definitivării. SNEP RM constată că multe dintre amendamente ridică semne de întrebare și nu sunt suficient de clare și argumentate.
Anterior, autorii amendamentelor au luat act și au abandonat ideea creării unei baze de date cu toate rapoartele de evaluare și au lăsat această cerință doar pentru rapoartele legate de proprietatea publică. Dar lista rapoartelor finalizate pentru fiecare trimestru va trebui în continuare să fie prezentată de evaluatori sub forma unui rezumat.
Sunt introduse noi norme de certificare pentru evaluatorii imobiliari. La fiecare cinci ani, aceștia sunt obligați să urmeze cursuri de formare, bineînțeles plătite, și apoi deja în cadrul Agenției de Geodezie, Cartografie și Cadastru să susțină un examen pentru a primi un „certificat de competență”. Astăzi, evaluatorii din comisia de certificare trec doar un examen scris și oral. Nu este încă clar cât vor costa cursurile de formare și nu este clar cine va face formarea. Într-un loc din amendamente este scris că aceasta va fi făcută de o instituție acreditată (universitate tehnică etc.), în alt loc este scris că ar trebui să existe programe acreditate.
„Dar acestea sunt lucruri diferite”, spune Vyacheslav Revetsky, președintele SNEP RM. – Potrivit legii, acreditarea ar trebui să fie efectuată de Centrul Național de Acreditare (MOLDAC). Dar procedura de acolo este lungă, complicată și destul de costisitoare. Iar dacă trebuie să fie acreditate doar programele educaționale, Ministerul Educației este responsabil de acest lucru.
În plus, notează el, nu este clar câte ore includ cursurile. Dacă luăm o analogie cu auditorii, atunci, ca în multe țări, certificatul este eliberat pe viață. Dar, în fiecare an, auditorul trebuie să urmeze cursuri de perfecționare, să spunem 40 de ore. Aceasta include participarea la conferințe, simpozioane, seminarii, cursuri pentru a acumula aceste 40 de ore în total. Cu alte cuvinte, perfecționarea în profesie este un proces anual. Iar nouă ni se oferă formare o dată la cinci ani.
Au existat modificări în componența Comisiei de certificare a evaluatorilor imobiliari cu care nici SNEP RM nu poate fi de acord. Anterior, în comisie erau 7 membri, iar conform noilor reguli au rămas doar 5 membri. Dintre aceștia, doi provin de la Agenția de Geodezie, Cartografie și Cadastru, doi din mediul academic și unul de la o organizație publică sau din sectorul privat. „Dar de ce „sau”, pentru că, în timp ce organizațiile publice reprezintă interesele majorității profesiei, o firmă privată poate avea propriul său interes îngust”, se întreabă Revecky. – Nu se spune nimic despre cum vor alege, după ce criterii, din care organizații publice sau firme private”.
Legislația dorește să introducă o certificare separată a evaluatorului de bunuri mobile. Dar, din nou, nu se specifică cine îi va instrui și certifica. Camera de Comerț și Industrie a RM s-a oferit să se ocupe de această misiune, deoarece este angajată în această activitate de mult timp și are nivelul corespunzător de experți. Dar a fost refuzată, văzând un conflict de interese.
Societatea Națională a Evaluatorilor Profesioniști din RM (SNEP RM) a fost creată în 2022. În prezent, aceasta are 57 de membri, atât evaluatori certificați, cât și necertificați din Chișinău și din alte regiuni ale Republicii.