
Doina Nistor
În cadrul a două proiecte implementate de Guvern cu suportul Grupului Băncii Mondiale, 303 servicii publice au fost digitalizate. Evenimentul „Moldova Digitală – 15 ani de transformare digitală” a prezentat principalele rezultate ale ultimului Proiect de Modernizare a Serviciilor Guvernamentale (PMSG), cu o durată de șapte ani, care a fost finalizat recent.
În special, au fost digitalizate 110 servicii publice; au fost create șapte platforme digitale noi (MDelivery, Catalogul Semantic pentru MConnect, FOD, MPower, e-APL, e-Consulate, Mdocs); 15 modernizări ale platformelor digitale existente (MPass, MSign, MConnect, MCloud, Portalul Serviciilor Publice, Catalogul semantic, Portalul Cetățeanului, Portalul pentru Afaceri, MPay, MLog); 94 de servicii au fost îmbunătățite, reducându-se timpul de livrare pentru unele dintre acestea cu 40%. Au fost lansate 105 centre de servicii cu ghișeu unic (CUPS) în întreaga țară.
Numai în ultimii cinci ani, digitalizarea serviciilor publice a permis economisirea a 41 de miliarde de lei, din care 10 miliarde de lei reprezintă banii cetățenilor.
Viceprim-ministrul, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Doina Nistor, a declarat: „Moldova s-a poziționat ca lider regional, oferind peste 300 de servicii publice disponibile online. Moldova digitală înseamnă astăzi că cetățenii nu mai trebuie să alerge de la o instituție la alta, pentru că statul este la un click distanță. Statul este acum online. Cel mai elocvent exemplu este, fără îndoială, aplicația EVO, care reunește cele mai importante servicii publice atât pentru cetățeni, cât și pentru antreprenori. Până la sfârșitul anului 2025. 75% din serviciile publice pentru mediul de afaceri vor fi complet digitalizate. Iar până în 2030. Moldova a promis să devină un stat 100% digital”.
Potrivit celui mai recent sondaj anual privind satisfacția cetățenilor față de serviciile publice, 95% dintre respondenți doresc să le acceseze online, iar 59% preferă să facă acest lucru de pe telefonul mobil.
Primul proiect e-Government Transformation (implementat între 2011 și 2016) a pus bazele platformelor administrației publice prin lansarea serviciilor bazate pe M, primele servicii electronice. De asemenea, acesta a pus bazele creării unui cloud guvernamental.
În prezent, 54% dintre cetățeni au acces la servicii publice digitale (25% în urmă cu șapte ani). Inclusiv 38% dintre cetățenii din grupurile vulnerabile au putut să le utilizeze în ultimele 12 luni. În 2018 (la începutul celui de-al doilea proiect) – doar 6%.
Investiția totală în ambele proiecte, care au fost implementate pe o perioadă de 15 ani, s-a ridicat la 46 de milioane de dolari, iar acestea au fost recuperate integral prin economiile generate doar de serviciul MPay (prin reducerea comisioanelor de procesare a plăților). Agenția pentru Guvernare Electronică (AGE), înființată în 2010, este responsabilă de promovarea și implementarea proiectelor de digitalizare a serviciilor publice.