
Specialiștii agenției au verificat corespondența dintre datele furnizate în facturile fiscale emise de furnizori și informațiile furnizate de întreprinderi în declarațiile de TVA. În acest scop, autoritățile fiscale au chestionat 3.418 contribuabili. Pe baza rezultatelor vizitelor fiscale, acestora le-au fost trimise 66 089 de notificări cu privire la discrepanțele identificate în sume. De asemenea, au fost efectuate verificări cu privire la respectarea termenelor de înregistrare a contribuabililor ca plătitori de TVA.
Ca urmare, unele întreprinderi au avut obligații suplimentare legate de perioada 2024. În primul rând, 111 contribuabili au fost înregistrați suplimentar ca plătitori de TVA. În al doilea rând, suma TVA de transferat a fost subevaluată cu 150,4 milioane de lei. Prin urmare, au fost transferate la buget 34,2 milioane de lei din TVA suplimentară.
„Problema nu sunt doar contravenienții, ci și complexitatea legislației”, spune Serghei Temrin, director al companiei de audit Concept. – Un contabil poate rata momentul în care o întreprindere a trecut pragul de înregistrare ca plătitor de TVA. Mai mult, din diverse motive. De exemplu, dacă o întreprindere exportă bunuri, o astfel de livrare este considerată scutită de TVA. Dar, în același timp, rămâne impozabilă.
Din cauza subtilităților legislative, un contabil poate să nu observe că limita a fost deja atinsă, spune el. Acest lucru nu este neobișnuit în practica companiilor, dar, deoarece este adesea neintenționat, nu există sancțiuni pentru astfel de infracțiuni.